تطبیق نشانه‌های ظهور

در این وبلاگ، نظرات یک دانشجو نوشته می‌شود، و شاید قابل اعتنای جدی نباشد
 

در مکه

چه در روزهای قبل از ظهور، چه در هنگام ظهور، از وقوع درگیری های پراکنده ی متعددی در شهر مکه، در روایات سخن رفته است که در نهایت همگی به نفع امام زمان تمام می شود.

 

وقتی حکومت امام بر مکه مستقر شد، امام به سوی مدینه حرکت می کند.

فعن الإمام الباقر قال: یبایع القائم بمکة على کتاب الله وسنة رسوله ویستعمل على مکة ثم یسیر نحو المدینة ...

 از امام باقر است که فرمود: در مکه بر اساس کتاب خدا و سنت رسول، با قائم، بیعت می شود، و او کسی را به فرمانداری مکه می گمارد، سپس به سوی مدینه می رود ...

 

در مدینه

در مدینه، مهم ترین اتفاق، موضع گیری صریح در قضیه ی شیعه و سنی است.

وفی کمال الدین:2/377، عن عبد العظیم الحسنی عن الجواد قال: ... فإذا دخل المدینة أخرج اللات والعزى فأحرقهما

از عبدالعظیم حسنی از قول امام جواد علیه السلام است که فرمود: ... هنگامی که به مدینه وارد شود، لات و عزی را بیرون می آورد و می سوزاند.

لات و عزی، دو بت معروف زمان جاهلیت است.

 در این زمان، دوره ی تقیه برای همیشه به پایان می رسد.

 این موضع گیری صریح، با مخالفت های گاه شدیدی، مواجه می شود و حتی گفته شده برخی شیعیان را دچار تردید می کند. درگیری های پراکنده ای نیز از مدینه گزارش شده است.

 

در عراق

سپس امام به عراق، و شهر کوفه می رود.

عن أبی جعفر فی حدیث طویل جاء فیه قوله :یدخل المهدی الکوفة..

یدخل الکوفة ...  حتى یأتی المنبر فلا یدری الناس ما یقول من البکاء. (الإرشاد للمفید/362)
و به کوفه وارد می شود ... تا بر منبر بالا می رود و آن چنان می گرید (امام زمان)، که مردم سخنان ایشان را متوجه نمی‌شوند.

 

و کوفه پایتخت حکومت جهانیِ امام می شود:

فی بحار الأنوار:53/11: قال المفضل: قلت یا سیدی فأین تکون دار المهدی ومجتمع المؤمنین؟ قال: دار ملکه الکوفة ومجلس حکمه جامعها ...

 مفضل می گوید: گفتم ای آقای من، خانه ی مهدی کجا خواهد بود و مومنین کجا جمع خواهند شد؟ فرمود: مرکز حکومتش کوفه خواهد بود و بارگاهش، مسجد جامع کوفه.

از درگیری های متعددی نیز در عراق سخن رفته که آنها نیز در نهایت به نفع امام تمام می شود.

گویا در این زمان با درگیری های محدودی، ترکیه نیز فتح می شود.

 

سوریه و فلسطین

 

سپس امام به سراغ سوریه و شخصِ سفیانی می رود. در این زمان، سفیانی، با اسرائیل متحد شده، و جبهه ی تقریباً واحدی تشکیل داده اند. لذا بلافاصله پس از سوریه، عملیات آزادسازی قدس نیز آغاز می شود و به سرانجام می رسد.

 

 عن الإمام الباقر: ثم یأتی الکوفة فیطیل المکث بها ما شاء الله أن یمکث حتى یظهر علیها. ثم یسیر حتى یأتی العذراء هو من معه، وقد التحق به ناس کثیر، والسفیانی یومئذ بوادی الرملة. حتى إذا التقوا ... قال أمیر المؤمنین: ویقتل یومئذ السفیانی ومن معه حتى لایدرک منهم مخبر، ...

 از امام باقر است که در ضمن حدیثی می فرماید: ... سپس به کوفه وارد می شود، و در آنجا درنگش به درازا می کشد، آن اندازه که خدا بخواهد، تا این که بر کوفه، مسلط می شود. سپس [به سوی سوریه] حرکت می کند تا او و همراهانش به [شهر مرج] عذراء [(در حومه ی دمشق)]  می رسد، و مردمان بسیار به او می پیوندند، و سفیانی در آن روز در رمله [(ی فلسطین)] است. تا این که با یکدیگر درگیر می شوند ... امیرالمومنین فرمود: و در آن روز سفیانی و همراهانش کشته می شوند، چنان که کسی از آنان نمی ماند که خبرشان را به جایی برساند ...

 

شروع جنگ با غرب و نزول حضرت عیسی از آسمان چهارم برای میانجیگری

 

 پس از این درگیری ها، کل خاورمیانه و سرزمین های اسلامی، در محدوده ی حکومت امام قرار می گیرند.

بلافاصله پس از فتح قدس و سقوط اسرائیل، کشورهای غربی برای یک جنگ فراگیر با امام زمان آماده می شوند. وقتی هنوز درگیری شدت نیافته، حضرت عیسی از آسمان چهارم، نزول می کند و پشت سر امام زمان نماز می خواند. این رویداد، زمینه ی جنگ را از بین می برد و یک قرارداد صلح 10 ساله، با امام امضا می شود.

 

وفی کمال الدین:1/331 ، عن أبی أیوب المخزومی قال: ذکر أبو جعفر محمد بن علی الباقر سیر الخلفاء الإثنی عشر الراشدین صلوات الله علیهم فلما بلغ آخرهم قال: الثانی عشر الذی یصلی عیسى بن مریم خلفه.

از امام باقر علیه السلام است که در ضمن نام بردن از امامان دوازده گانه، فرمود: ... و دوازدهمینشان همانی است که عیسی بن مریم، پشت سرش به نماز می ایستد.

 

گویا هفت سال، پس از ظهور، غرب (در روایات، روم) پیمان را نقض می کند و جنگی سراسری آغاز می شود که به شکست نهاییِ غرب می انجامد و حکومت امام زمان که تاکنون تنها بر جهان اسلام بود، بر سراسر جهان مستقر می شود.

 محل درگیری های سراسری با غربی ها، سواحل مدیترانه ذکر شده است، از ساحل جنوبی در مصر تا سواحل شمالی در ترکیه

 

چند نکته

 

مدت درگیری های پس از ظهور

 

مجموع درگیری های پس از ظهور، به 8 ماه می رسد.

 خود شیخ کورانی می گوید: وقد تقدم فی روایات عدیدة أن مدة حروبه ثمانیة أشهر.

کمال الدین:1/318 ، عن عیسى الخشاب قال قلت للحسین بن علی‘: أنت صاحب هذا الأمر؟ قال: لا، ولکن صاحب الأمر الطرید الشرید الموتور بأبیه، المکنى بعمه، یضع سیفه على عاتقه ثمانیة أشهر).

نکته: با توجه به اینکه مدت حکومت سفیانی، پس از ظهور، 9 ماه است اما درگیری های پس از ظهور، 8 ماه بیشتر نیست، بنابراین به نظر می رسد، این 8 ماه درگیری، پیوسته نبوده و در بین آن فواصلی از آتش بس، وجود خواهد داشت.

 

شدت عمل در برابر مخالفان

شدت عمل امام در برابر مخالفان به گونه ای است که برخی نسبت به امام بودن حضرت مهدی دچار تردید می شوند.

 

غیبة الطوسی/115، عن یحیى بن العلاء الرازی قال: سمعت أبا عبد الله یقول: ...، ویقتل حتى یقول الجاهل لو کان هذا من ذریة محمد لرحم.

از امام صادق است که فرمود: .... [چنان] می کشد که برخی جاهلان می گویند، اگر از آل محمد بود رحم می کرد.

 

جابجایی پیروان

پس از ظهور، برخی کسانی که گمان می شد اهل این راهند راهشان را جدا می کنند و برخی کسانی که اصلاً مسلمان هم نبوده اند، امام را می پذیرند.

عن إبراهیم بن عبد الحمید قال: أخبرنی من سمع أبا عبد الله یقول: إذا خرج القائم خرج من هذا الأمر من کان یرى أنه من أهله، ودخل فیه شبه عبدة الشمس والقمر.

 

مهدیان دروغین

در سال ظهور، دوازده نفر، به دروغ ادعای مهدویت می کنند. اما امر امام زمان از خورشید واضح تر است و با این ادعاها قابل مقایسه نیست.

أن عدداً یدعون المهدیة قبل ظهوره وأن اثنی عشر شخصاً من آل أبی طالب یدعو إلى نفسه، وکلها رایات ضلال ومحاولات لاستغلال تطلع العالم إلى ظهوره 

 فعن الإمام الصادق: ... والله لأمرنا أبین من هذه الشمس

 رجال الکشی/299 ، عن المفضل بن عمر قال: سمعت أبا عبد الله یقول: لو قام قائمنا لبدأ بکذابی الشیعة فقتلهم.

 

پیشرفت های علمی در زمان ظهور

 

   وفی غیبة الطوسی/282، عن جابر عن أبی جعفر : من أدرک منکم قائمنا فلیقل حین یراه: السلام علیکم یا أهل بیت النبوة ومعدن العلم، وموضع الرسالة. وعنه إثبات الهداة:3/516 ، والبحار:52/331 .

 

رفاه مادی در زمان ظهور

 

      فی الإرشاد/363، عن الإمام الصادق: وتظهر الأرض من کنوزها حتى یراها الناس على وجهها ویطلب الرجل منکم من یصله بماله ویأخذ منه زکاته، فلا یجد أحدا یقبل منه ذلک، واستغنى الناس بما رزقهم الله من فضله.

از امام صادق علیه السلام است که فرمود: و زمین گنج هایش را آشکار می کند چنان که مردم آن را بر روی زمین به چشم می بینند؛ و مردی از شما به دنبال کسی می گردد که صدقه ای به او بدهد و زکاتش را به او بپردازد، اما هیچ کس را نمی یابد و به روزیِ رسیده از لطف خدا، مردم بی نیاز شده اند.

 

   وفی النعمانی/150، عن الکاهلی، عن أبی عبد الله  أنه قال: تواصلوا وتباروا وتراحموا فوالذی فلق الحبة وبرأ النسمة لیأتین علیکم وقت لا یجد أحدکم لدیناره ودرهمه موضعاً...

 از امام صادق است که فرمود: با یکدیگر پیوند داشته باشید و به یکدیگر نیکی و مهربانی کنید که به خدا، روزی خواهد آمد که بخواهید صدقه ای بدهید و فقیری نیابید.

 

وتجمع إلیه أموال الدنیا من بطن الأرض وظهرها فیقول للناس: تعالوا إلى ما قطعتم فیه الأرحام وسفکتم فیه الدماء الحرام، ورکبتم فیه ما حرم الله عز وجل، فیعطی شیئاً لم یعطه أحد کان قبله، ویملأ الأرض عدلاً وقسطاً ونوراً، کما ملئت ظلماً وجوراً وشراً. (النعمانی/237)

 

رجعت پیامبر، امامان و تعدادی از پیامبران پیشین

 

عن أبی خالد الکابلی، عن علی بن الحسین فی قوله: إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَى مَعَادٍ: قال: یرجع إلیکم نبیکم’وأمیر المؤمنین والأئمة.

 

اولین کسی که رجعت می کند، امام حسین علیه السلام است به همراه شهدای کربلا و حضرت اسماعیل و شماری دیگر از پیامبران

 

عن أبی عبد الله: إن أول من یکر فی الرجعة الحسین بن علی ویمکث فی الأرض أربعین سنة ...

مختصر البصائر/48، عن عقبة عن أبی عبد الله : ویقبل الحسین فی أصحابه الذین قتلوا معه، ومعه سبعون نبیاً کما بعثوا مع موسى بن عمران، فیدفع إلیه القائم الخاتم فیکون الحسین هو الذی یلی غسله وکفنه وحنوطه ویواریه فی حفرته ...

 

روایاتی هم در مورد کشته شدن شیطان به دست امام زمان هست.